خبر های هفته

کد QR چیست + چگونه کار می کند؟ هر آنچه بازاریابان باید بدانند

هرگز اولین باری که بعد از خواب زمستانی ناشی از بیماری همه گیر در یک رستوران ناهار خوردم را فراموش نمی کنم. قبل از اینکه بتوانم منو بخواهم، پیشخدمت سری به سمت کاغذی که بارکد روی آن بود تکان داد. “دوربین گوشی خود را باز کنید و آن را اسکن کنید. منو باید ظاهر شود.”

کدهای QR تقریباً یک شبه به یک منظره رایج تبدیل شده اند – از جعبه غلات و بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا حتی لباس های فرم کارمندان. با افزایش 94 درصدی تعاملات از 2018 تا 2020، نمی توان انکار کرد که کدهای QR شاهد احیای حماسی در دنیای جدید بدون لمس هستند.

بیایید ریشه‌های کد QR را بررسی کنیم، نحوه کارکرد آن را بیاموزیم و درباره راه‌هایی که می‌تواند ساعت استراتژی بازاریابی شما را تازه‌سازی کند، بحث کنیم.

کد QR چیست؟

به اختصار پاسخ سریع، کدهای QR بارکدهایی قابل اسکن هستند که داده ها را ذخیره می کنند. در حوزه بازاریابی، آنها معمولاً برای هدایت کاربران به صفحات فرود، وب سایت ها، نمایه های رسانه های اجتماعی یا کوپن های فروشگاه استفاده می شوند.

به عنوان مثال، شخصی می تواند یک کد QR در پشت کارت ویزیت خود قرار دهد تا شما را به نمایه لینکدین خود هدایت کند. یک کد QR روی بیلبورد ممکن است شما را به صفحه فرود بفرستد.

کدهای QR در طراحی و عملکرد متفاوت هستند و در درجه اول در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرند – ایستا یا پویا.

کدهای QR استاتیک در مقابل پویا

یک کد QR ایستا حاوی اطلاعاتی است که پس از فعال شدن قابل تغییر نیستند. این بدان معناست که هرگونه اشتباه تایپی یا اشتباهی از شما می‌خواهد که یک اشتباه جدید ایجاد کنید. خبر خوب این است که ایده کدهای ایستا منقضی نمی شوند – بنابراین پس از تنظیم محتوا، کار شما تمام می شود.

کدهای QR ایستا برای ذخیره اطلاعات ثابت یا حساس ایده آل هستند – رمز عبور Wi-Fi، شماره شناسه کارمندان یا کدهای دسترسی را در نظر بگیرید. اما اگر بخواهید مرتباً داده های خود را به روز کنید، آنها چندان مفید نیستند.

کدهای QR پویا به شما امکان می دهند اطلاعات خود را هر چند بار که می خواهید تغییر دهید. این به این دلیل است که اطلاعات در خود کد گنجانده نشده است. در عوض، کاربران را به یک URL خاص هدایت می کند که می تواند در هر زمان تغییر کند. به عنوان مثال، یک رستوران می تواند کاربران را به منوی وب سایت خود هدایت کند.

یکی از مزایای چاپ عکس اصلی کدهای QR پویا، توانایی جمع آوری معیارهای اسکن است. در حالی که نمی توانید به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشید، می توانید زمان، مکان و دستگاه مورد استفاده برای هر اسکن را مشاهده کنید. و به عنوان بازاریاب، می دانیم که این معیارها برای سنجش اثربخشی کمپین بسیار مهم هستند.

کدهای QR چگونه کار می کنند؟

یک کد QR مشابه بارکد در سوپرمارکت کار می کند. هر کد QR شامل مربع‌ها و نقطه‌های سیاه است که نشان‌دهنده اطلاعات مختلف است. هنگامی که اسکن می شود، الگوی منحصر به فرد روی بارکد به داده های قابل خواندن توسط انسان تبدیل می شود. این تراکنش در چند ثانیه انجام می شود.

کاربران باید کد را با یک خواننده یا اسکنر QR اسکن کنند، اگرچه امروزه اکثر مردم کدهای QR را با گوشی های هوشمند اسکن می کنند. در مواقعی که تلفن شما این قابلیت را ندارد، تعداد زیادی برنامه رایگان برای اسکن QR مانند NeoReader و QuickMark Barcode Scanner وجود دارد.

تاریخچه کد QR [+ احیای آن در سال 2020]

در سال 1994 توسط ماساهیرو هارا، مهندس ارشد Denso Wave اختراع شد، هدف اصلی کد QR ردیابی وسایل نقلیه و قطعاتی بود که در خط مونتاژ حرکت می کردند.

با وجود اینکه کد QR یک اختراع در اواسط دهه 90 بود، تا عصر گوشی‌های هوشمند شتاب قابل توجهی پیدا نکرد. اما حتی پس از آن، کاربران مجبور بودند یک برنامه شخص ثالث را برای اسکن کدها دانلود کنند. یک پیشرفت واقعی در سال 2017 رخ داد، زمانی که اپل یک خواننده QR را در تلفن های خود ادغام کرد و سایر سازندگان به سرعت از آن پیروی کردند.

به لطف دسترسی، موج جدیدی از هیاهو دنبال شد، سپس با کاهش علاقه بازاریابان به سرعت از بین رفت. یعنی تا سال 2020. احتمالاً می توانید حدس بزنید که با این به کجا خواهم رفت.

تنها در ایالات متحده، 11 میلیون خانوار در سال 2020 یک کد QR را اسکن کردند – جهشی قابل توجه از 9 میلیون در سال 2018.

با شیوع همه گیر کووید-19، کد QR راه جدیدی را برای برقراری ارتباط با مشتریان در یک جامعه ناگهانی بدون لمس به مشاغل داد. از مهمان نوازی و غذا گرفته تا خرده فروشی و تولید، شرکت های مختلفی برای اولین بار از آنها استفاده کردند.

و برای بازاریابان، کدهای QR می توانند به طور استراتژیک شکاف بین رسانه های آفلاین و آنلاین را پر کنند. آنها به سرعت به دکمه‌های دوبعدی فراخوانی پویا تبدیل شده‌اند – به عنوان وسیله نقلیه‌ای برای جذب مشتریان، الهام بخشیدن به اقدام، هدایت ترافیک، و به اشتراک‌گذاری اطلاعات بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد عمل می‌کنند.

بنابراین، آیا کدهای QR اینجا هستند؟ اینکه آیا آنها جایگاه دائمی در دنیای پس از همه گیری را به دست آورده اند یا نه، هنوز مورد بحث است، اما نمی توان سفر باورنکردنی آن را از زمان اولین حضورش در خط مونتاژ انکار کرد.

در اینجا چند راه برای استفاده از کدهای QR برای تازه کردن استراتژی های بازاریابی خود آورده شده است.

کدهای QR برای بازاریابی

کدهای QR می توانند به شما کمک کنند تا از دیگران متمایز شوید.

متمایز کردن کسب و کارتان از رقبایتان قطعاً یک درس 101 بازاریابی است. در صورت استفاده صحیح، کدهای QR می توانند کنجکاوی مشتریان و مشتریان احتمالی شما را به طور یکسان افزایش دهند. از این فرصت برای پیوند دادن کدهای QR به پیشنهادات انحصاری یا محتوای ارزشمند استفاده کنید تا این کنجکاوی را به فروش برسانید.

به عنوان مثال، SparkPlug Coffee را بررسی کنید که هدایایی ارائه کرد که در آن کاربران می توانستند با اسکن یک کد QR وارد شوند.

  1. کدهای QR به شما این امکان را می دهند که مصرف کنندگان را در حال حرکت هدف قرار دهید.

خرده فروشان، آیا دوست ندارید راهی برای تعامل با مشتریان در حال حرکت وجود داشته باشد؟ کدهای QR را در تابلوهای فروشگاه خود و سایر تبلیغات چاپی ادغام کنید. چه در حال ارائه کوپن برای خرید در فروشگاه باشید و چه راهی آسان برای ثبت نام در خبرنامه خود، کدهای QR دسترسی سریع به اطلاعات شما را در تلفن هایشان برای مشتریان و مشتریان احتمالی بسیار آسان می کند.

REI، یک خرده‌فروش پوشاک ورزشی در فضای باز، این تابلو را روی درب ورودی یکی از فروشگاه‌های خود داشت تا علاقه‌مندی به برنامه‌های خرید مکرر آنها را جلب کند. آنها به جای فراخوانی برنامه، روی مزایا (سود سهام) تمرکز کردند و یک کد QR مرتبط با لیستی از محصولاتی که مردم می‌توانستند با سود سهام خود خریداری کنند، ارائه کردند.

  1. کدهای QR زندگی واقعی را مانند وب تعاملی می کنند.
    بسیاری از کسب‌وکارها زمان و بودجه خود را به سمت تبلیغات دیجیتالی سوق می‌دهند که نسبت به تبلیغات سنتی تعاملی‌تر و ردیابی آسان‌تر است.

کدهای QR با تبدیل محتوای استاتیک به دکمه‌های فراخوان پویا، یک جزء تعاملی اضافه می‌کنند. از درخواست از مشتریان برای گذاشتن نظر گوگل تا هدایت آنها به یک صفحه مارک فیس بوک، گزینه های زیادی برای جذب مشتریان دارید.

حتی موزه‌ها، کتابخانه‌ها و پارک‌ها از کدهای QR استفاده می‌کنند تا جانی را به نمایشگرها و نیمکت‌های پارک ببخشند. این نمونه را از موزه هنر آمریکایی ویتنی در شهر نیویورک بررسی کنید:

کدهای QR رایگان هستند و به راحتی تنظیم می شوند.

منابع متعددی وجود دارد که کسب و کارها می توانند به آنها دسترسی داشته باشند که به آنها امکان می دهد URL صفحه فرود را وارد کنند و یک کد QR ایجاد کنند که کاربران را با کلیک یک دکمه به آن URL هدایت می کند.

سایت‌هایی مانند QRCode Monkey و Flowcode به شما این امکان را می‌دهند که کدهای QR را در عرض چند دقیقه تنظیم کنید و فرمت‌های مناسب تصویر را برای استفاده در طراحی‌های خود در اختیار شما قرار دهند.

کدهای QR مطمئناً لحظه ای در حوزه بازاریابی دارند. اگر به فکر اضافه کردن آنها به استراتژی خود هستید، به یاد داشته باشید که بهترین روش ایجاد ارزش است. مطمئن شوید که هر کد به منبعی با ارزش – مانند کوپن یا تبلیغات – منتهی می‌شود و به کمترین تعداد کلیک ممکن نیاز دارد.بازی پرسپولیس

1 دیدگاه در “کد QR چیست + چگونه کار می کند؟ هر آنچه بازاریابان باید بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.