خبر های هفته

هدیه های آسمانی

جواب تمرین های درس ششم هدیه های آسمانی چهارم ابتدایی ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب تمرینات برایم بگو صفحه ۴۶ ، تدبر کنیم و به کار ببندیم صفحه ۴۷ و ایستگاه فکر صفحه ۴۸ و۴۹ درس ۶ ششم حرمی با دو گنبد کتاب هدیه های آسمان چهارم دبستان پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

امام موسی کاظم – علیه السّلام – چندمین امام است؟ آیا مطالبی درباره‌ی ایشان شنیده اید یا خاطره ای از زیارت ایشان دارید؟

پاسخ: امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام ما شیعیان می باشد. پدرش امام جعفر صادق (ع) ، امام ششم ما هستند. لقب کاظم به او داده شد زیرا خشم خود را فرو می نشاند. کاظم به معنی سرکوب کننده خشم است. آنها در زمان حاکمان عباسی زندگی می کردند و با آن حکام مقابله می کردند. هارون الرشید ایشان را به 14 سال زندان محکوم کرد. اما او همچنان مردم را هدایت و راهنمایی می کرد.

وَ الکاظِمینَ الغَیظَ وَ العافینَ عَنِ النّاسِ
نیکوکاران کسانی هستند که خشم خود را فرو می‌برند و خطاهای دیگران را می‌بخشند. (سوره‌ی آل عمران، آيه‌ی 134)

به داستانی که آموزگار برای شما تعریف می‌کند، گوش کنید. میان این آیه، داستان و لقب امام هفتم چه ارتباطی وجود دارد؟

پاسخ: لقب امام هفتم کاظم است که به معنی فرو نشاندن خشم (فرو برنده خشم و عصبانیت) است. آیه 134 سوره آل عمران و داستان نیز بر این مسئله تأکید می کند که از اشتباهات دیگران چشم پوشی کنیم و هنگام عصبانیت خشم خود را کنترل کنیم و فرو ببریم تا بتوانیم فضیلت مند و از نیکوکاران باشیم.

دوست دارم من هم مانند امام موسی کاظم علیه السّلام خشم خودم را کنترل کنم؛ بنابراین، سعی و تلاش می کنم هنگام عصبانیت صبور باشم و هیچوقت خشمگین نشوم.

وقتی در حال انجام دادن تکالیفم هستم و دوستم، دستم را خط می‌زند، به آرامی و مهربانی از او خواهش می کنم که مراقب باشد و حواسش را بیشتر جمع کند.

وقتی دوستم به قولی که به من داده است، عمل نمی‌کند، با آرامش کامل و بسیار دوستانه از او می خواهم که دیگر این کار را انجام ندهد و تکرار نکند.

وقتی خواهر کوچکم بدون اجازه به وسایل من دست می‌زند، وسایلم را جمع می کنم و با صبر و حوصله به او می گویم که این کار درستی نیست..

درس های هدیه های آسمان سوم ابتدایی
درس اول: آستین‌های خالی
درس دوم: غروب یک روز بهاری
درس سوم: هميشه با من
درس چهارم: در کاخ نمرود
درس پنجم: روز دهم
درس ششم: بانوي قهرمان
درس هفتم: بوی بهشت
درس هشتم: جشن تکلیف
درس نهم: گفت گو با خدا
درس دهم: ماه میهمانی خدا
درس یازدهم: عید مسلمانان
درس دوازدهم: سخن آسمانی
درس سیزهم: انتخاب پروانه
درس چهاردهم: ام ابیها
درس پانزدهم: همسفر ناشناس
درس شانزدهم: داناترین مردم
درس هفدهم: خواب شیرین
درس هجدهم: آینه‌ی سخنگو
درس نوزدهم: گندم از گندم بروید
درس بیستم: باغ همیشه بهار

کتاب هدیه های آسمان برای رشد و تعلیم دانش آموزان در پایه ابتدایی تدریس می شود. بر اساس برنامه‌ی درسی ملّی، تحوّل بزرگی در نظام آموزش‌ و پرورش کشور عزیزمان ایران ایجاد شده است. در راستای اهداف این برنامه، تغییرات لازم در کتاب تعلیم و تربیت دینی ابتدایی با عنوان «هدیه ‌های آسمان» صورت گرفت که کاملا منطبق بر ارزش های معنوی زندگی می باشد. با آسمونی همراه باشید تا کتاب هدیه های آسمانی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

معلمان این مرز و بوم با آموزش مناسب کتاب هدیه های آسمان می توانند استعداد ها و انگیزه ها را در این راستا پرورش دهند تا در کنار هم شاهد شکوفایی رفتار های دینی دانش آموزان در کشورمان باشیم. والدین نیز نقش مهمی در رشد و پرورش این امر مهم دارند.

هر کدام از این تمرین ها به نوعی بخشی از روحیات دانش آموزان را درگیر می کند. فکر کردن، خواندن و نوشتن و بازی و سرگرمی هر کدام به نوعی باعث رشد فکری دانش آموز می شوند و ابعاد هنری و فکری او را پرورش می دهند.

مهم ترین قسمت کتاب هدیه های آسمان متن درس است. این کتاب به صورت داستانی برای بچه ها تدریس می شود و بعد از اتمام داستان متن درس توسط معلم رو خوانی می شود و دانش آموزان با توجه به مطالبی که از درس و داستان یاد گرفته اند، باید تمرین ها را حل کنند. زمانی که برای حل تمرین ها در نظر گرفته شده 1 الی 2 روز می باشد که دانش آموزان باید طی این مدت جواب سوالات را پیدا کنند و برای معلم خود بفرستند. پاسخی که دانش آموزان ارائه می دهند نباید دقیقا مانند کتاب باشد، اما باید به گونه ایی باشد که نشان دهد درس مربوطه را درست متوجه شده اند. درک موضوع و منظور درس برای پاسخ دهی به سوالات کتاب کافی است.

روخوانی متن درس: رو خوانی بخش مهمی از کتاب هدیه های آسمان برای دقت و تقویت دانش آموزان لازم است. معلم ها و همچنین خانواده ها می توانند بعد از هر درسی که می دهند سوالات درک مطلب از دانش آموزان خود بپرسند تا میزان فهم آن ها را در آن قسمت از درس بسنجند.

چرا کتاب دینی عوض شد ؟

1- زمان تغییر کرده است .

2- بچه های امروزی با بچه های قبل فرق دارند .

3- والدین بچه ها عوض شده اند .

4- دین گریزی و دین ستیزی زیاد شده است .

5- پیشرفت علم و تکنولوژی

دلایل تغییر نام تعلیمات دینی به هدیه های آسمان :

  • هدیه ملموس و محسوس است و با دنیای شناختی کودکان همخوانی دارد .
  • هدیه برای کودکان و بزرگسالان خوشایند و دوست داشتنی است .
  • هدیه جنبه ی کاربردی دارد و در زندگی کودکان قابل لمس است .
  • آسمان مظهر زیبایی و آرامش است و دید وسیع و رو به بالا را تقویت می کند.
  • نعمتهای خداوند از آسمان نازل می شود .
  • تفکر کودکان دبستانی عینی و محسوس است . مفهوم دین و دینی انتزاعی و ذهنی هستند و برای کودکان قابل فهم نمی باشد .

تأکید مولفین : نگویید هدیه های آسمانی ، چون آسمانی امری معنوی و الهی است و جنبه ی انتزاعی دارد . بگویید هدیه های آسمان ، چون جنبه ی عینی دارد . و مفهوم آسمان برایشان قابل لمس و خوشایند است .

ساختار کتاب هدیه های آسمان :

هدیه های آسمان در دوره ی دبستان ( دوم تا پنجم ) شامل ساختار زیر است .

(عنوان – متن – تصویر – فعالیت – برای خواندن – کتاب کار )

محتوای درس شامل :

کتاب هدیه های آسمان – کتاب کار – کتاب راهنمای معلم

اصول عنوان : ارائه ی پیام درس به صورت غیر مستقیم ، ایجاد انگیزه و تفکر ، ایجاد حس خوشایند .

حس کارکرد عنوان : ایجاد انگیزه برای یادگیری ، ایجاد آمادگی برای یادگیری ، تحریک کنجکاوی

اصول متن : واژه ها از آسان به مشکل ، کوتاه بودن متن ، داستانهای شیرین و جذاب ، با اتمام متن ، یادگیری پایان نمی پذیرد . و متنها به صورت واگرا هستند .

کارکرد متن : وسیله ای برای ارزشیابی و جمع بندی درس ، تهیه ی اهداف درس ، شروع درس ، راهنمای فراگیر برای رسیدن به نتیجه .

اصول تصویر : جذاب بودن ، ارائه ی پیام درس به صورت غیر مستقیم ، هدفمند بودن ، توجه به اصول کتاب کودک . ( تصویر گری و روانشناسی رنگها )

کارکرد تصویر : مکمل تدریس ، ایجاد انگیزه ، زیباسازی کتاب ، شروع تدریس با تصویر ، جمع بندی و نتیجه گیری درس ، تحریک خلاقیت و نوآوری .

اصول فعالیتها : برانگیختن حس تفکر و کنجکاوی .

کارکرد فعالیت : وسیله ای برای ارزشیابی ، ارتباط بین کتاب هدیه ها و کتاب کار ، ایجاد زمینه ی بحث و گفتگو ، جمع بندی مطالب ، کمک به تعمیق مطالب .

اصول کتاب کار : استفاده از فعالیتهای مورد علاقه ی بچه ها مانند : قصه ، شعر ، خاطره ف جمله نویسی و رنگ آمیزی ، کمک به ارزشیلبی ، تنوع در فعالیتها ، توجه به تفاوتهای فردی .

کارکردهای کتاب کار : ایجاد انگیزه برذای تدریس ، مکمل تدریس ، تثبیت یادگیری ، ارتباط بین خانواده و مدرسه ، تشویق به دقت در مشاهدات ، مرور تجربه ها ، افکار و آرزوها .

موضوعات کتاب : هدیه های آسمان شامل 6 بخش یا 6 موضوع است .

خداشناسی – پیامبری – امامت – آداب و اخلاق اسلامی – احکام اسلامی –معاد

کتاب هدیه های آسمان در دوره ی ابتدایی دارای 22 تا 25 درس می باشد .

با توجه به اینکه تقریباً 28 هفته ی مفید آموزشی داریم . پس در هر هفته یک درس تدریس می شود . در هر پایه در طول هفته 2 ساعت هدیه های آسمان داریم . می توان یک جلسه تدریس کرد و یک جلسه کتاب کار را انجام داد. یا می توان هر دو کتاب را در دو جلسه کار کرد . بستگی به نظر معلم دارد .

درس های خدا شناسی حتماً پشت سر هم تدریس شود ولی بقیه درسهارا می توان به صورت پیمانه ای تدریس کرد . مثلاً درس کلاس پنجم درس میراث پیامبر که در مورد

عیدغدیر است را می توان همزمان با عید غدیر تدریس کرد.

در کتاب هدیه ها شروع درس ها با سلام است ودرسی متناسب با توانا ودرک فراگیران درباره ی سلام آورده شده است.

فعل های انتخاب شده مضارع هستند به این دلیل که فراگیر را در متن درس قرار دهد وبه عبارت دیگر فراگیر احساس کند که در حال وهوای داستان یا متن درس قرار دارد.

بحث خداشناسی در پایه ی دوم : آشنایی با مهربانی خداوند در پایه ی سوم ، آشنایی با بخشندگی خداوند.

در پایه ی چهارم : آشنایی با دانایی وتوانایی خداوند ، در پایه ی پنجم : آشنایی با یگانگی خداوند.

روند آموزش نماز در پایه ی دوم : آموزش نماز دو رکعتی در پایه ی سوم . آموزش نماز چهار رکعتی در پایه ی چهارم ، آموزش نماز جماعت و نماز آیات. در پایه ی پنجم: آموزش نماز جمعه.

روند آشنایی با امامان: پایه ی دوم : آشنایی با حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در پایه ی سوم: امام سجاد (ع) و امام محمد باقر(ع) ، امام جعفر صادق (ع) در پایه ی چهارم امام موسی کاظم (ع) ، امام رضا (ع)، امام محمد تقی (ع) در پایه ی پنجم امام علی نقی (ع)، امام حسن عسکری(ع) و امام زمان عج .

در تمام پایه ها به زندگی حضرت امام مهدی عج اشاره ای شده است اما آشنایی کامل در پایه ی پنجم است در پایه های دوم و سوم و چهارم به صورت غیر مستقیم ومتناسب با درک وفهم در مورد حضرت مهدی (عج) مطالبی آورده شده ولی معرفی کامل ایشان در کتاب پنجم است.

کتاب کار:

کتاب کار در واقع مکمل هدیه های آسمان است و لازم است همزمان با کتاب درسی تدریس شود. حتی می توان تدریس در سها را از کتاب کار شروع کرد.

تمرینات کتاب کار باید توسط دانش آموزان و با نظارت و هدایت معلم در کلاس انجام شود و یا قسمتی از آن در خانه انجام شود.

سؤالات کتاب کار بیشتر به صورت واگرا است و لزومی ندارد همه به صورت یکسان پاسخ دهند هر دانش آموز به تناسب آموخته ها و درک و فهمش پاسخ می دهد .

رنگ آمیزی کتاب کار جنبه ی التذاذی دارد . اجباری نیست رنگ آمیزی تصاویر بنا به سلیقه ی بچه هاست . ودر ارزشیابی ملاک نیست .

در کتاب کار الزامی در نوشتن پاسخ ها نیست اگر به صورت شفاهی هم بیان کنند کافی است می توانند فعالیتها را به صورت فردی یا گروهی انجام دهند.

مهارتهایی که در کتاب کار به کار می برند عبارت است از: قضاوت کردن ، ارائه ی پیشنهاد، انتقاد، تعمیم دادن ، پیش بینی کردن ، ادامه نویسی یک واقعه و استفاده از تخیل.

کتاب کار در واقع ابزاری مناسب برای توسعه و تکمیل یادگیری و بروز خلاقیت و ابتکار می باشد.

فعالیت های کار را می توان به عنوان فعالیت خارج از کلاس تلقی کرد. و حتماً باید خودشان انجام دهند.

فعالیتهای کتاب کار:

  • اطلاعات بچه ها را توسعه می دهد و طبقه بندی می کند.
  • بچه ها را به تلاش و پویایی وا می دارد.
  • به فراگیران انگیزه و شادی می بخشد و آنها را برای یادگیری بیشتر و بهتر آماده می کند.
  • ابزاری مناسب برای ارزشیابی از کار بچه ها است .
  • نتیجه ی کار هر یک از بچه ها می تواند به طور محسوس با سایرین متفاوت باشد . آنچه در کتاب مهم است ، تلاش فکری عملی است که فراگیر از خود نشان می دهد . نه صرفاً زیبایی ظاهر و انجام تکالیف.

مهمترین نقش اولیا: تشویق و دلگرمی بچه ها در انجام تمرینات کتاب کار است.

نحوه ی ارزشیابی :

ارزشیابی به دو صورت انجام می شود:

نتیجه مدار: نتیجه ی کار و درستی پاسخ مهم است نه تلاش فراگیر.

فرایند مدار: تلاش فکری و عملی فراگیر اهمیت دارد و نه نتیجه ی کار.

روش ارزشیابی در در س هدیه های آسمان مشاهده ی رفتار است.

ابزار ارزشیابی در درس هدیه های آسمان چک لیست یا جدول ثبت مشاهدات آموزگار است.

بنا بر نظر مؤلفین کتاب هدیه های آسمان بر جنبه های نگرشی تأکید دارد و به دنبال این نیست که صرفاً محفوظات و اطلاعات دانش آموزان را توسعه دهد. بنابراین امتحان پایانی از درس دینی باید حذف شود . و ملاک قضاوت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموز، با توجه به مجموعه- ی نمراتی است که در طول تحصیلی کسب کرده است. این نمرات را معلم با مشاهده ی رفتار دانش آموز به او می دهد. چه بسا نمره ی فردی در امتحان پایانی 20 است ولی از نظر دینداری و اخلاق و رفتار بسیار پایین است و بالعکس.

پس باید رفتار و نگرش های بچه ها را مشاهده کرد ودر جدول ثبت مشاهدات نوشت .

در پژوهش حاضر به تبیین نقش قصه گویی در آموزش هدیه های آسمان دوره ابتدایی پرداخته شده است. نمونه آماری، کتب هدیه های آسمان دوره ابتدایی بوده است. با توجه به موضوع و محتوای دروس کتب هدیه های آسمان و نیاز معلمان و دانش آموزان، برای هر درس در حوزه های گوناگون خداشناسی، نبوت، امامت، جهان آخرت، قرآن کریم، آداب و اخلاق اسلامی، احکام، مراسم اسلامی و شخصیت های دینی، قصه ای طراحی و تدوین گردید، سپس با ارایه قصه ها در کلاس درس، به بررسی شیوه ی طراحی آموزشی، در یاددهی و یادگیری درس هدیه های آسمان پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش درس هدیه های آسمان با روش قصه گویی، از طرفی در نحوه یاددهی توسط معلمان و از طرف دیگر در میزان یادگیری دانش آموزان و تعمیق آموخته ها در آنان، تاثیر قابل توجهی دارد؛ زیرا کودکان به اقتضای نزدیکی به فطرت پاک الهی از شنیدن قصه لذت می برند و به طور غیر مستقیم جوهر وجودشان شکل می گیرد. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی از نوع مطالعه اسنادی بوده است.

درس اول هدیه سوم ابتدایی
1 به نظر شما مهمترین عضو بدن کدام است؟ چرا؟
جواب: همهی اعضای بدن مهم هستند، زیرا هر عضو کار خاصی را انجام میدهد و برای انسان مفید است.
-2 در این دو آیه به چه نعمتهایی اشاره شده است«ألَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ»؟
آیا ما به انسان دو چشم و زبان ودو لب ندادیم
جواب: دو چشم- زبان – دولب

-3 یکی از اعضای صورت را در نظر بگیرید. اگر آن عضو در صورت شما نبود، چه اتفاقی میافتاد؟
جواب: دهان ودندان * اگر ما انسانها دهان نداشتیم نمیتوانستیم حرف بزنیم یا اگر در دهان ما زبان و دندان وجود
نداشت قادر به خوردن و آشامیدن نبودیم و مزههای غذاها را نمیتوانستیم تشخیص دهیم.

4 بهترین راه تشکر از خدا، استفادهی ……………………………… از نعمتهای اوست.
جواب: درست

5 چند نمونه از نعمتهای خداوند را نام ببرید.
جواب: فرزند صالح- پدر ومادر- زمین – آسمان.

6 چه موقع باید به فکر نعمتهای خدا باشیم؟
جواب: همیشه

آموزش درس 1 هدیه سوم ابتدایی

درس دوم هدیه سوم ابتدایی
1 یکی از لحظه ها برای دعا کردن …………………………..
جواب: هنگام بارش باران است.

2 برای چه کسانی باید دعا کنیم؟
جواب: برای پدر و مادر، خواهر و برادر، معلم، همه ی خویشاوندان و همسایگان و ….

3 چرا باید شکرگزار خدا باشیم؟
جواب: چون نعمتهای فراوانی برای ما آفریده است.

4 به نظر شما بارش باران چه فایده هایی دارد؟
جواب: آب زمین را تامین میکند. کشاورزان زمین خود را آبیاری میکنند. هوا سالم و پاکیزه می شود.

5 چگونه میتوانیم شکرگزار نعمتهای خدا باشیم؟
جواب: از نعمتهای خداوند درست استفاده کنیم و از اسراف کردن بپرهیزیم. نماز بخوانیم

آموزش درس 2 هدیه سوم ابتدایی

درس سوم هدیه سوم ابتدایی
1 با شنیدن این کلمات به یاد چه موضوعی در زندگی پیامبر اسلام می افتید؟ عبدالله، یتیم، صحرا، آمنه، امین

جواب: عبدالله: نام پدر پیامبر ص؛ یتیم: پیامبر قبل از به دنیا آمدن، پدرشان را از دست دادند و در شش سالگی نیز مادرشاان از دنیا رفت؛

صحرا: پیامبر 4 سال اول زندگی خود را در صحرا بودند؛

آمنه: نام مادر پیامبرص؛ امین:
پیامبر ما به علت راستگویی و درستکاری به محمدامین معروف بودند.

2 آیه ی« فَاللهُ خَیْرٌ حَافِظاً وَ هُوَ أرْحَمُ الرَّاحِمِینَ »ا کدام سخن پیامبر در داستان ارتباط دارد؟

جواب: من کسی را دارم که همیشه و در همه جا با من است. او مرا از خطرها حفظ میکند.

4 جملههای درست و نادرست را مشخص کنید:
الف( پیامبر همیشه با همهی مردم مهربان بود. جواب: درست
پیامبر(ص) کودکی خود را در شهر گذراند. جواب: نادرست

5 نام دایهی پیامبر (ص) …………………………………… بود. جواب: حلیمه

6 پیامبر (ص) از همان کودکی به …………………………… اعتقاد داشت. جواب: خداوند یکتا

7 چرا دایهی پیامبر (ص) نمی گذاشت او با برادرانش به صحرا برود؟
جواب: چون گرمای صحرا بسیار سوزان بود و خطر مرگ و نیش مار و عقرب وجود داشت.

8 حضرت محمد (ص) هنگام بازکردن گردن بند به دایه اش چه گفت؟
جواب: از این گردنبند هیچ کاری بر نمیآید. من کسی را دارم که همیشه و در همه جا با من است. او مرا از خطرها حفظ میکنند.

9 پیامبر 4 سال اول زندگی خود را ………………………… بودند. جواب: صحرا

10 چرا به پیامبر محمد امین می گفتند؟
جواب: پیامبر ما به علت راستگویی و درستکاری به محمد امین معروف بودند.

آموزش درس 3 هدیه سوم ابتدایی

درس چهارم هدیه سوم ابتدایی
-1 جمله های درست و نادرست را مشخص کنید:
الف-حضرت ابراهیم (ع) در برابر نمرود سجده نکرد. جواب: درست
ب- حضرت ابراهیم (ع) از خشم نمرود ترسید. جواب: نادرست

2 نمرود پادشاه بت پرست سرزمین …………………………. بود.

3 چرا ابراهیم(ع) از خشم نمرود ترسید.
جواب: چون خدای یگانه ما را آفریده، به ما جان بخشیده و تمام نعمتها را در اختیار ما قرار داده است.

4 نام چهاردهمین سوره قرآن چیست؟
جواب: سوره ی ابراهیم

5 عمودی حضرت ابراهیم چه نام داشت؟ شغل او چه بود؟
جواب: آزر، بت می ساخت.

6 چرا نمرود از کارهای حضرت ابراهیم(ع) خشمگین میشد؟
جواب: استواری حضرت ابراهیم (ع) سجده نکردن او در برابر نمرود شکست نمرود توسط ایشان

7 چرا حضرت ابراهیم (ع) در برابر نمرود سجده نکرد؟
جواب: چون انسان فقط باید در برابر خدا سجده کند.

-8 دو مورد از ویژگی های حضرت ابراهیم(ع) را بیان کنید.
جواب: از نوجوانی تنها خدای یگانه را می پرستید. هیچگاه در برابر نمرود سجده نکرد.

آموزش درس 4 هدیه سوم ابتدایی

درس پنجم هدیه سوم ابتدایی
1 محرما ماه ……………………… ؟ جواب: عزای امام حسین (ع) است.

2 وقتی آب مینوشم به یاد تشنگان کربلا چه میگوییم؟
جواب: سلام بر امام حسین (ع) و یاران او.

3 نام سورهای از قرن به نام پیامبری که کشتی ساخت؟ جواب: نوح

4 سورهای از قرآن به نام آخرین پیامبرخدا؟ جواب: محمد

5 نام سورهای که قرآن به نام پیامبر بت شکن؟ جواب: ابراهیم

6 سورهای از قرآن به نام حادثه ای که زمین را می لرزاند؟ جواب: زلزال

7 چگونه میتوانیم به برگزاری مراسم عزاداری در مسجد محله یا مدرسه کمک کنیم؟

جواب:

1- در آماده کردن مسجد کمک کنم وپرچم ها و پارچه های سیاه را به در و دیوار نصب کنم.
-2 از عزاداران امام حسین(ع) پذیرایی کنم.
-3 با کمک دوستانم دسته را منظم کنم.

-8 ما با انجام دادن چه کارهایی می توانیم پیرو امام حسین (ع) باشیم؟
جواب: امام حسین ع برای زنده نگه داشتن اسلام قیام کردند، پس ما باید به دستورات دین عمل کنیم،

همیشه نمازمان را بخوانیم و زیر بار ظلم نرویم.

9 چرا در محرم لباس سیاه به تن میکنیم؟
جواب: چون میخواهیم برای امام حسین (ع) عزاداری کنیم تا نام و یاد او و یارانش را زنده نگه داریم.

-10 یک سخن از امام حسین (ع) درباره ی نماز بنویسید.
جواب: من نماز را خیلی دوست دارم.

-11 از ماه محرم و واقعه ی کربلا چه درسی میگیریم؟
جواب: که شجاعانه در برابر ظالمان بایستیم و تا پای جان برای خدا با ستمکاران مبارزه کنیم.

-12 به نظر من یزید با کشتن امام حسین ع ………………………….
جواب: یاد و خاطرهی امام حسین ع را برای همیشه زنده نگه داشت و چهره ی زشت خود را برای همه آشکار کرد.

آموزش درس 5 هدیه سوم ابتدایی

درس ششم هدیه سوم ابتدایی
1 روز تولد حضرت زینب س را روز پرستار نامیدهاند. چرا؟

جواب: چون حضرت زینب پم از واقعهی کربلا از کودکان و زنان و بیماران پرستاری میکردند و از آنان در برابر آزار و اذیت سپاهیان یزید محافظت میکردند.

2 از ویژگیهای حضرت زینب س شجاعت را توضیح بدهید.

جواب: ساخنرانی حضارت زینب س در کای یزید: با صدای بلند می گوید: یزید فکر میکنی چون به ما سختگیری کردی ما را مانند اسیران به این جا آوردی ما خوار شدیم و تو عزیز شدی

3 از ویژگیهای حضرت زینب س فداکاری را توضیح بدهید.
جواب: شبها بیدار میماند و بچه ها را در آغوش میگیرد و اشک چشمان آنها را با دستان زخمیاش پاک میکند و آن قدر آنها را نوازش میکند تا بخوابند.

4 از ویژگی های حضرت زینب ص فداکاری را توضیح بدهید.
جواب: بعد از این که بچه ها خوابشان میبرد در گوشهای به دعا و راز و نیاز با خدا مشغول میشد.

5 نمونه هایی از صبر حضرت زینب سلام الله علیها را بیان کنید.
جواب: صبر در واقعهی کربلا و از دست دادن عزیزانش، صبر در مقابل آزار و اذیت یزید؛ صبر در مراقبت و نگهداری از کودکان و بیماران

6 نام اعضای خانوادهی حضرت زینب س را بیان کنید:
جواب پسر برادر: قاسم ع

  • پدر: حضرت علی ع * پدربزرگ: حضرت محمد ص * مادر: حضرت فاطمه س
  • مادربزرگ حضرت خدیجه س * برادران: حضرت حسن و حضرت حسین ع

7 روز تولد حضرت زینب س را روز …………………………. می نامند. جواب: پرستار

8 پس از حادثه ی کربلا حضرت زینب س چه کردند؟
جواب: حضرت زینب س از کودکان پرستاری کردند و با سخنرانی در کاخ یزید او را خوار و ذلیل کردند.

9 بعد از سخنرانی حضرت زینب س چه اتفاقی در کاخ یزید افتاد؟
جواب: مردم با ترس و وحشت به یکدیگر نگاه می کردند دیگر کسای به فرزندان و یاران امام حسین ع نگاه نمی کردند و نمی خندیدند.

آموزش درس 6 هدیه سوم ابتدایی

درس هفتم هدیه سوم ابتدایی
1 اگر من به جای اویم بودم چه میکردم؟
جواب: من هم به قولی که به پدر و مادرم داده بودم عمل میکردم زیرا احترام به پدر ومادر واجب است.

2 وقتی به پدر و مادر قول میدهم باید چه بکنم؟
جواب: به قولم عمل کنم تا آنها از من راضی و خشنود باشند.

3 چگونه به پدر و مادر خود نیکی میکنیم؟
جواب: درکارها به پدرو مادرم کمک میکنم. به حرفهای آنها گوش میدهم. همیشه به آنها احترام میگذارم.

4 خواندن نماز در آنجا و به صورت جماعت پاداش زیادی دارد: ……………………………… جواب: مسجد

5 زندگی همهی موجودات زنده به آن بستگی دارد: ……………………………. جواب: آب

6 در قنوت نماز میخوانیم ………………………… جواب: دعا

7 درماه رمضان میگیریم ……………………….. جواب: روزه

8 پیامبری که آتش برایش گلستان شد …………………………… جواب: حضرت ابراهیم ع

9 ستون دین است که هر روز 15 بار میخوانیم ……………………… جواب: نماز

10 پیامبر خدا ص فرمود: بهشت زیر پای ………………………….. است. جواب: مادران

11 چرا پیامبر ص فرمود :«خداوند اویم را خیلی دوست دارد»؟

جواب: چون اویم به مادرش احترام می گذاشت

آموزش درس 7هدیه سوم ابتدایی

درس هشتم هدیه سوم ابتدایی
1 عبادت یعنی چیست؟ مثال بزنید.
جواب: عبادت یعنی انجام کارهای خوب وشاایساته ای که خداوند به ما دستور داده است. مانند اینکه: نماز بخوانیم،

همیشه راستگو باشیم، به بزرگترها به خصوص پدر و مادر احترام بگذاریم. همیشه با ظلم و ظالمان مبارزه کنیم.

2 وقتی به سن تکلیف میرسیم خدا برای کارهای ما دستوراتی مشخص کرده است. نام این دستورات را بیان کنید:
جواب: واجب و حرام

3 واجب را تعریف کنید. مثال بزنید.
جواب: کارهایی که حتماً باید انجام دهیم. مثال: نماز؛ نیکی به پدر و مادر

4 حرام را تعریف کنید. مثال بزنید.
جواب: کارهایی که نباید انجام دهیم. مثال: تهمت زدن- دروغ گفتن

5 جمله های درست و نادرست را مشخص کن:
الف( دختران در نه سالگی به سن تکلیف میرسند. جواب: درست
ب( خانم مدیر از فاطمه خواست نامه را برای بچهها بخواند جواب: نادرست

6 شیوه ی درست انجام دستورات خدا را …………………………………… به شما میآموزد. جواب: مرجع تقلید

7 ……………………………… برای دانش آموزان نامه نوشته بودند. جواب: فرشتگان خدا

8 امام جماعت برای خواندن نماز جماعت در کجا میایستد؟ جواب: جلوتر از بقیه

9 چرا نمازخانهی مدرسه را تزیین کرده بودند؟ جواب: چون جشن تکلیف دختران کلاس سوم بود.

آموزش درس 8 هدیه سوم ابتدایی

درس نهم هدیه سوم ابتدایی


1 پیامبر ص درباره ی کسی که خود را برای خدا آراسته و خوشبو میکند چه فرمودند؟
جواب: خداوند کسی را که برای گفت وگو با او خود را و خوشبو کند دوست دارد.

2 هنگام نماز خواندن چه کارهایی انجام می دهیم؟
جواب: لباس پاکیزه می پوشیم، وضو میگیریم، موهای خود را شانه زده و به خود عطر میزنیم و سعی میکنیم نماز
را در مسجد و به جماعت بخوانیم.

3 ما مسلمانان هر روز چند نوبت نماز میخوانیم؟ نام ببرید.
جواب: 5 نوبت؛ صبح؛ ظهر؛ عصر؛ مغرب؛ عشاء

4 چند نماز رکعتی داریم؟ نام ببرید.
جواب: 3 نماز؛ ظهر؛ عصر؛ عشاء

5 کدام نماز دو رکعتی است؟ جواب: صبح

6 نماز سه رکعتی چه نام دارد؟ جواب: مغرب

کتاب هدیه های آسمان و مطالعات اجتماعی سوم دبستان از مجموعه کتابهای انتشارات واله می باشد که در بخش ابتدایی کتاب آمده است. به یقین آنان که میدانند با آنها که نمیدانند برابر نیستند. قرآن کریم. تا جهان بود از سر آدم فراز. کس نبود از راز دانش بی نیاز. دانش اندر دل چراغ روشن است. و از همه بعد بر تن تو جوشن است. دانش آموزان عزیز و اولیای محترم و همکاران گرانقدر. خداوند بزرگ را شاکریم که به ما توانایی و توفیق داد تا بتوانیم این کتاب که سهم کوچکی در یادگیری و تفهیم عمیق مطالب مندرج در کتاب هدیه های آسمان و مطالعات اجتماعی دارد را تالیف کنیم.

این کتاب بر اساس تغییرات جدید کتابهای هدیه های آسمان و مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان برای درک آسان تر محتوای کتاب درسی نگارش شده و در آن به تغییرات سیستم آموزشی جدید از کتاب محور به دانش آموز محور توجه فراوان شده است.

کتاب حاضر شامل دو بخش هدیه های آسمان و مطالعات اجتماعی می‌باشد و هر بخش دارای چندین قسمت درسنامه سوال های صحیح و غلط جاهایی خالی سوالای تشریحی و چهارگزینه ای پاسخنامه سوال های چهارگزینه ای و آزمون های مستمر ماهیانه تنظیم و نکات کلیدی درس در آن آموزش داده شده است که دانش آموزان بتوانند با حل تمرین های آن نقاط قوت و ضعف خود را بیابند. دانش آموزان با مطالعه دقیق و کامل محتوای درس ها توانایی پاسخگویی به سوال های کتاب را خواهند داشت و در پی آن موفقیت و سربلندی دانش آموزان عزیز به روشنی قابل مشاهده است.

در پایان برخود لازم می دانیم از همه عزیزانی که در تالیف این کتاب ما را یاری رساندند به ویژه از مدیریت محترم و گرانقدر مجتمع آموزشی فرهنگی واله جناب آقای علی واله و همچنین از سرکار خانم ها ام الکلثوم نوبخت اصل ریحانه آزادگان و مهناز علی یاری تشکر و قدردانی نماییم……

درس اول آستین های خالی. خداوند مهربان و بخشنده از آن متن های زیادی را به ما بخشیده است به عنوان مثال نعمت داشتن دست که وجود آن در انجام کارهای روزانه بسیار موثر است و ما هرگز نمی‌توانیم اهمیت وجود آن را انکار کنیم. وظیفه ما در برابر خداوند و نعمت هایی که به ما بخشیده این است که همیشه شکرگزار نعمت های خدا باشیم زیرا که خداوند خیلی مهربان است و از تمام نیازهای موجودات زنده باخبر است و نیازهای آنان را برآورده می کند.

وظیفه ما این است که برای درک بهتر نعمتهای خدا لحظاتی خود را به جای کسانی بگذاریم که از داشتن نعمتی محروم شده‌اند. این می تواند به درک بهتر نعمتهای الهی و قدردانی پیشتر از این نعمت ها به ما کمک کند. یکی دیگر از وظایف ما در برابر خداوند و نعمت هایی که به ما بخشیده این است که به نعمت های اطراف خود بی توجه نباشیم درباره اطرافیان خود و مشکلات شان بی تفاوت نبوده و نسبت به آن دل سوز و مهربان باشیم.بانک کتاب بيستک شما را به خواندن اين کتاب دعوت ميکند.

بيستک کتاب امکان خريد اينترنتي کتاب‌ کمک درسي و کتاب هاي عمومي رمان و داستان را با تخفيف و ارسال رايگان فراهم مي‌سازد. معمولا هيچ گزينه‌اي در کنار کيفيت کالاي اجناس يک فروشگاه به جز تخفيف، نمي‌تواند سيلي از مشتريان را به سوي خود به راه بياندازد؛ به‌خصوص اگر اين تخفيف مربوط به فعاليت خريد و فروش کتاب‌کمک درسي و کنکوري باشد که نياز مبرم اين ماه‌هاي پاياني سال براي بچه‌هاي کنکوري است.

در چنين وضعيتي نقش پُررنگ بانک کتاب‌هايي همچون بانک کتاب بيستک، بسيار نمايان مي‌شود. بانک کتاب بيستک با تخفيف‌هاي فراوان و تنوع محصولات در جهت ايجاد آرامش براي دانش‌آموزان و کنکوري‌هاي عزيز شرايط ويژه‌رقم زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی یک سایت امن برای خرید و فروش ارز دیجیتال