بر اساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش تقریباً همه فرهنگیان شاغل در مدرسه بارگذاری مدارک رتبه بندی معلمان و اداریهای بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند.
همچنین آنها که کد استخدامی نداشتند و در آییننامه قبلی مشمول نبودند هم اصلاح شد و این طرح ۸۱۰ هزار نفر را دربرمیگیرد البته رتبهبندی شامل بازنشستهها نمیشود.
حداقل حقوق معلمان بعد از رتبه بندی
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه واریزیهای امروز، نشان داد که مجلس شورای اسلامی توانست در یک قانون محکم و قوی در راستای افزایش کیفیت آموزش و ارتقای شأن و منزلت معلمان، رقم قابل توجهی را در بودجه سال 1401 برای اجرای قانون رتبه بندی اختصاص دهد، گفت: طبق قولی که داده شده بود، اولین پرداختی علی الحساب رتبهبندی معلمان در مردادماه به حساب معلمان واریز شد؛ رقم این پرداختی متفاوت بوده و از 6 تا 15 میلیون تومان است که البته آموزش و پرورش باید توضیح دهد، ملاک و مبنای تفاوت در ارقام واریزی برای معلمان چیست.
ماده ۱- در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/١٢/١۴ و به منظور افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها براساس تخصص و شایستگیها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجراء می شود.
ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱- معلمان: به افرادی اطلاق می شود که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
۲- شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگیهای فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد معلم این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.
۳- صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگیهای ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندیهای ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای است.